Здоровенькі були


Цікаві нові фізкультхвилинки монтуємо самі, враховуючи інтереси  дітей.




Здоров’я - не все, але все без здоров’я – нічого.                              
 Сократ

  Ефективність позитивного впливу на здоров'я школярів різних оздоровчих заходів визначається не хаотичністю методів, а системною роботою за всіма напрямками.
Практика показує, що процес формування свідомого ставлення до власного здоров'я потребує обов'язкового поєднання інформаційного й мотиваційного компонентів із практичною діяльністю учнів, що сприятиме оволодінню дітьми необхідними здоров'язберігаючими вміннями і навичками.
Діяльність учителя щоурочно повинна бути орієнтована на формування в дітей стійкої позиції, що передбачає визначення цінності здоров'я, почуття відповідальності за збереження й зміцнення власного здоров'я, поглиблення знань, умінь та навичок, пов'язаних з усіма складовими здоров'я (фізична, соціальна, психічна, духовна). Формування в учнів компетентного ставлення до власного здоров'я неможливе без реалізації всіх складових здоров'я.
Реалізація фізичної складової здійснюється через:
♦ ранкову гімнастику, фізкультхвилинки, рухливі ігри, фізкультпаузи (оздоровчу рухливу діяльність);
♦ контроль та самоконтроль за правильною поставою під час письма, читання, ходіння тощо;
♦ використання вправ щодо профілактики сколіозу, запобіганню гіподинамії;
♦ виконання дихальних вправ;
♦ виконання гімнастики для очей, точковий самомасаж біологічно активних точок обличчя й голови, щоб врешті «розбудити» дітей і створити відповідний робочий настрій на весь навчальний день;
♦ навчання  народним засобам оздоровлення та профілактики захворювань;
♦ знання свого особистого рівня здоров’я;
♦ навчання щодо дотримання режиму навчання, харчування, праці, відпочинку.

   Пропоную розглянути здоров'язбережувальні технології, які  може використати вчитель початкових класах.

Заняття на свіжому повітрі
Сучасні діти все менше перебувають на свіжому повітрі. Вони віддають перевагу телебаченню, комп’ютерним розвагам або слуханню музики. Можливо, причина підвищення стресів та депресій  -  саме в цьому. А людині просто необхідно бувати на свіжому повітрі не менш 2-3 годин на добу. Це зміцнює організм, нормалізує нервову систему, укріплює пам’ять та уяву. Тому досить корисним для зміцнення здоров’я буде проведення деяких уроків на свіжому повітрі.
Музичний супровід уроку
  • В музиці, як відомо, знаходиться величезний здоров’язміцнюючий потенціал. Вона допомагає знімати стреси, стимулювати роботу мозку, підвищити засвоєння матеріалу, сприяє естетичному вихованню. Наш емоційний стан, процеси сприйняття, запам’ятовування, розуміння залежить від того, що ми слухаємо. Звук – це енергія. Залежно від частоти коливання , рівня голосності, ритму, звук впливає на людину. Правильно підібрані мелодії здатні активізувати людські резерви. Сучасний учень постійно шукає можливості послухати свою улюблену музику. А  вказують на те, що будь-які дії, приклади, розповіді під музичний супровід залишаються у пам’яті дитини набагато довше. Крім того, учень, випадково знову почувши цю музику, згадує про цікавий урок. Доцільно використовувати цю технологію для емоційного налаштування учнів на сприйняття матеріалу, створення певного настрою, при вивченні поетичних творів, виконанні творчих завдань.
Використання засобів мультимедіа
Ми з вами живемо в епоху комп’ютерних технологій і просто повинні користатися цим. Все більше часу діти проводять за іграми, Інтернет контактами та пошуками цікавої інформації. А нам з вами все не  вдається викликати в них інтерес до навчання. Чому? Можливо тому, що сучасні діти звикли сприймати тільки те, що їм цікаво. І не забувайте, що краще один раз побачити, ніж сім раз почути. Можливість надати інформацію в незвичайній формі надає використання засобів мультимедіа. Це може бути: презентації Power Point, розвиваючі предметні комп’ютерні ігри,  відеоролики, діафільми, фотографії.
Ігри та ігрова терапія
Гру традиційно зв’язують з дитинством. Переступаючи шкільний поріг, дитина починає процес навчання. Але ігрова діяльність продовжується, хоча змінюється її характер. Тепер гра допомагає виконати завдання різної складності, формувати нові необхідні вміння та навички.  Гра є ефективним засобом активізації навчання учнів, у грі легше долаються труднощі, перешкоди, психологічні бар'єри. Чим цікавіші ігрові події, які вчитель використовує на уроках, тим непомітніше, але ефективніше учні закріплюють, узагальнюють, систематизують отримані знання.  Існує багато ігор, які  можна назвати терапевтичними. Такими іграми можна користуватися і під час уроків, факультативів, свят. Такі ігри будуть корисними для  дітей, тому що вчать  порозумінню, знижують напруження  та формують певні моральні принципи. Завдяки ігровій терапії дитина привчається сміливо висловлювати свою думку, самостійно приймати рішення. На уроках  у початкових класах можна використати такі ігри:  «Знайди пару»,  «Мовний аукціон», «Злови  помилку»  та ін. Знижують напруження та урізноманітнюють уроки  ігри «Карусель», «Перевтілення», «Інтерв'ю з героєм твору», «Чи уважний ти читач?».
Казки та казкотерапія
На слово «казкотерапія» люди реагують по-різному. Часто її сприймають як дитячу терапію, зовсім некорисну для дорослих. Але це не так. Для кожного віку існують свої казки, а ця техніка має майже необмежені можливості. Для казкотерапії казки підбираються різні: народні, авторські, сучасні, психокорекційні, притчі, міфи, легенди, філософські казки та багато інших. Можливий варіант – придумати казку самостійно, або колективно разом із дітьми.
Казкотерапія – це психотерапія вже існуючими казками та фантастичними героями. Вона допомагає отримати почуття захищеності у світі, надає можливість пережити основні життєві ситуації у «захищеному режимі» - через казки. Також цей прийом допомагає дитині зрозуміти себе, виховати у собі корисні риси та звички. Загальна ідея цього прийому полягає в тому, що дитина бачить себе на місці головного героя, живе разом із ним, вчиться на його помилках. Тобто людина з раннього віку за допомогою казок навчається приміряти на себе різні ролі: поганих та добрих героїв, творців та знищувачів, бідняків та багачів.
Кольоротерапія
З самого народження кожного з нас оточують кольори, що виявляють вплив на організм, нервову систему та психіку людини. Колір може навіть лікувати. Наприклад, біль знімають відтінки блакитного. А сил надає помаранчевий. Зелений заспокоює. Недарма ми так намагаємось вирватись із міста – ближче до природи і її зеленого кольору. Але окрім безпосереднього використання кольору, існують психологічні  техніки кольоротерапії – методу психологічного лікування з метою розслаблення, зняття стресів, підняття настрою та тонусу за допомогою кольорів. Діти рано починають відчувати колір та підбирати його для зображення  свого настрою. Доктор Макс Люшер, психолог та дослідник в області кольору,  прийшов до висновку, що вибір кольору дуже тісно зв’язаний із психологічними особливостями людини, із станом її здоров'я. Діти використовують в основному 5-6 кольорів. У цьому випадку можна розмовляти про нормальний  емоційний розвиток школяра. Більш широка палітра кольору говорить про натуру чуттєву, багату емоціями. Якщо дитина використовує тільки 1-2 олівці, це скоріш за все вказує на негативний стан у цю хвилину: тривога (синій), агресія (червоний), депресія (чорний). Використання простого олівця іноді трактується як «відсутність» кольору, таким чином дитина повідомляє про те, що у його житті не вистачає яскравих фарб та добрих емоцій.
Учитель-словесник може застосовувати  на уроках цю технологію, використовуючи прийоми «Кольоровий настрій», «Щоденник настрою», «Кольорова палітра художнього твору».
Дихальна гімнастика та фізкультхвилинка
Оздоровчі хвилинки під час уроків повинні комбінувати в собі фізичні вправи для осанки, вправи для очей, рук, шиї, ніг. Фізичні вправи краще проводити під музичний супровід. Цей прийом допомагає зняти втомленість, відновити рівновагу учнів. Такі вправи можна досить успішно надавати проводити самим учням або поєднувати з елементами ігор. Наприклад: зараз похиляться вперед ті, у кого день народження взимку та весною,  теж саме зроблять всі, хто народився влітку та восени. Для зняття втоми очей  можна провести такі вправи:
- вертикальні рухи очей «вгору- вниз»;
- горизонтальні рухи «вправо – вліво»;
- повести очима за годинниковою стрілкою і проти неї;
- заплющивши очі, уявити по черзі кольори веселки якомога виразніше;
- на дошці  накреслити будь-яку криву (спіраль, коло, ламану лінію), запропонувати дітям очима «намалювати» ці фігури кілька разів спочатку в одному, а потім в іншому напрямку.
Неправильне дихання призводить до порушень діяльності серцево-судинної й дихальної систем, зниження насичення крові киснем, порушення обміну речовин. Для правильного дихання виконують рухові вправи з назвами: «Задути свічу», «Зігріти руки», «Зловити комара» тощо.
Можна проводити віршовані фізкультхвилинки.

Розвиваючі ігри для дітей.
 переглянути або завантажити можна за посиланням


Розвиваючі ігри для дітей взимку. 





Екскурсії в природу
Тема. Спостереження за осінніми змінами в живій і неживій природі. 
Мета. Дати учням первинне поняття про явища природи, сезонні явища; провести спостереження за змінами в неживій природі, учити знаходити ознаки відмінності рослин восени порівняно з літом. Продовжити формування понять «нежива природа», «жива природа»; продовжити формування вміння естетично сприймати природу навколо себе. Виховувати у дітей дбайливе ставлення до природи.
Обладнання: термометр, листя з дерев, малюнки "Правила поведінки в природі" 
Хід екскурсії 

I. Підготовка учнів до екскурсії 
Учитель завчасно ретельно вивчає, які саме об'єкти живої та неживої природи зможуть побачити учні. Діти вивчають вірші, народні прикмети про осінь. 
ІІ. Повторення правил поведінки в природі. 
- Що означають ці знаки? 
III. Проведення екскурсії.
1. Відгадайте загадку. 
Хто вона, ота красуня
В золотім намисті,
Що без пензля і без барв
Скрізь малює листя?
На деревах листя те
Так блищить, мов золоте! (Осінь)
— Яка зараз пора року?
2. Ознайомлення з віршем. 
Хочу висловити свої почуття словами К. Перелісної.
Золота осінь
В парках і садочках
На доріжки й трави
Падають листочки
Буро-золотаві.
Де не глянь, навколо
Килим кольористий,
Віти напівголі,
Небо синє чисте.
Метушні немає,
Тиша й прохолода.
Осінь золотая
Тихо-ніжно ходить.
- Про яку пору року пише поетеса?
- Назвіть слова, що підтверджують ваше припущення.
3. Бесіда
- Що таке явища природи?
- Що називають сезонними явищами?
- Підставте свої щічки до сонечка. Що ви відчуваєте? (Тепло)
- Згадайте, як ми відчували сонечко влітку?
- Яке положення займало сонце на небі влітку?
- Як розташоване сьогодні?
- А яке осіннє явище ми часто спостерігаємо, ви дізнаєтеся, відгадавши загадку.
Йшов Мокрисько — довгі ноги,
Вп'ялись ноги у пісок.
Заблищали всі дороги,
Одяг враз увесь промок. (Дощ)
- Яке зараз небо? Чому не видно сонця?
- Кого або що вам нагадують хмари?
- Чи часто дме вітер?
- Яка зараз температура повітря? (Вимірювання температури повітря за допомогою термометра.)
Зробимо висновок. Які зміни відбуваються восени в неживій природі?
3. Фізкультхвилинка (Гра « З якого дерева листочки»)
Вчитель показує листочок , діти біжать до відповідного дерева.
4. Малювання на асфальті «Прийшла осінь» 
IV. Підсумок екскурсії 
Гра «Я – ЖУРНАЛІСТ»
Учень запитує у дітей.
- Які зміни в природі відбулися восени?
- Які вірші, прислів’я знаєте про осінь.
Спробуйте вдома все те що побачили намалювати, придумати невеличку розповідь, вірш, казку.

Цікавим для дітей є перегляд мультфільмів   про здоров я з колективним обговоренням після перегляду. 























Немає коментарів:

Дописати коментар